kiégés megelőzése

5 egyszerű tipp a kiégés megelőzésére

A burnout vagy magyarul a kiégés sajnos egyre gyakoribb hazánkban is a nők körében. A kiégés gyakorlatilag nem más, mint egy olyan állapot elérése, amikor egyszerűen nem érzed semmi hasznát és értelmét a munkádnak, fásulttá válsz, és folyton energiahiánnyal küzdesz. A kiégésről számtalan tanulmányt olvashatunk, most azonban nem a kiégés mikéntjéről, sokkal inkább annak megelőzéséről szeretnénk neked beszélni.

A kiégés nemcsak a munkában történhet meg, hanem a magánéletünkben is. A magánéletben is könnyen eljuthatunk arra a pontra, hogy elfáradunk, belefáradunk a napi rutinba, szem elől tévesztjük a számunkra fontos dolgokat és egyszerűen nem tudjuk már értékelni azokat a tevékenységeket és eseményeket, amiket azelőtt örömmel tettünk vagy éltünk át.

1. Elegendő alvás

Bár közhelynek tűnhet, mégis valóban igaz az, hogy a nem megfelelő alvásminőség és a túl kevés vagy éppen a túl sok alvás felborítja a bioritmusunkat, fáradttá és idővel fásulttá tesz. A folyamatos fáradtság nemcsak a hatékonyságunkra nyomja rá a bélyegét, de kedvetlenné tesz, és egyre nehezebben találunk örömet a mindennapjainkban. Minden nap igyekezzünk azonos időben lefeküdni, legalább 6 óra hosszát egyhuzamban nyugodtan végigaludni és reggel ne rohanjunk, próbáljunk meg annyival korábban felkelni, hogy jusson idő a csendes és nyugodt készülődésre.

elegendő alvás a kiégés megelőzéseképpen

2. Mozgás

Szokták mondani, hogy a mozgásszegény életmód egészségtelen és káros a szervezetünk számára. Ilyenkor hajlamosak vagyunk azonnal az elhízásra gondolni, pedig a kevés mozgás nem csupán a plusz kilóknak kedvez. Ha egész nap számítógép előtt ülünk vagy többnyire éppen egy helyben állunk és semmilyen fizikai mozgást nem végzünk, az izmaink letapadnak, feszültek lesznek és ez szó szerint fizikai tüneteket okozhat: ülőmunka esetén nyaki fájdalmakat, fejfájást, álló munka esetén folyamatos lábfájdalmakat, visszér kialakulását. Ráadásul a mozgásszegény életmód mindezek mellett a lelkiállapotunkra sincs jó hatással. A kiegyensúlyozott lelkiállapot elérése érdekében mozogjunk legalább napi fél órát, mindezt lehetőleg szabadlevegőn, vagy hetente egyszer tegyünk egy nagy sétát a közeli parkban vagy erdőben.

3. Egészséges testsúly

Ha nem vagyunk elégedettek a testünkkel, amikor tükörbe nézünk, az hosszútávon nemcsak elégedetlenséget, de depressziót és akár kiégést is okozhat. Mindemellett ismerjük a régi mondást, mely szerint „ép testben ép lélek”. A szervezetünk meghálálja a gondoskodást, ezért ha kimondottan túlsúlyosnak vagy éppen alultápláltnak érezzük-látjuk magunkat, akkor tegyünk megfelelő étrenddel és testmozgással azért, hogy egészséges testsúllyal rendelkezzünk. Ha úgy érezzük, ez nem megy, bátran kérjünk segítséget szakemberektől.

4. Egészséges étrend

Az egészséges étrend nem csak a plusz kilók felszedésének megelőzése érdekében fontos. Ahhoz, hogy szervezetünk egészséges maradjon, érdemes odafigyelni arra, mit teszünk a tányérunkra. Együnk vitaminban gazdag zöldségeket, rostdús élelmiszereket és ügyeljünk az elfogyasztott étel mennyiségére is. Inkább többször együnk kevesebbet, mintsem túlterheljük az emésztőrendszerünket. Ha elegendő vitamint és tápanyagot juttatunk a szervezetünkbe, az energiával tölt fel bennünket, hozzájárul az egészséges hormonháztartás működéséhez, ráadásul megelőzhetjük a cukorbetegség és a szívbetegségek kialakulását is.

egészséges étrend

5. Vigyázzunk az egészségünkre

Ha betegek vagyunk, főként egy kis meghűlés esetén, hajlamosak vagyunk azt elbagatellizálni. Úgy teszünk, mintha mi sem történt volna, hiszen csak egy kis megfázás, hamar túl leszünk rajta, nem érdemes vele foglalkozni. Pedig valójában bármilyen kis megbetegedésről is van szó, érdemes odafigyelni arra, hogy legalább pár napot pihenhessünk, ne hajszoljuk túl magunkat, mert annak csak az lesz a vége, hogy a sokadik „kis megfázás” után azt vesszük észre, erőtlenek és egyre nyűgösebbek vagyunk, egyre gyakrabban esünk bele egy-egy kis náthába vagy vírusos megbetegedésbe, mert a szervezetünk kifáradt. A testünknek szüksége van időnként egy kis pihenésre, betegség esetén pedig ez hatványozottan igaz. Figyeljünk hát oda testünk jelzéseire és ne szégyenkezzünk pihenni egy kicsit, ha úgy érezzük, arra lenne most a leginkább szükségünk.

Kérjük, támogass bennünket egy megosztással!

Vissza az oldal tetejére

Kövesd Facebook oldalunkat,
értesülj elsőként friss cikkeinkről!