relax és pihenés

Itt az ideje a pihenésnek és a relaxációnak!

Nyakunkon a nyár, a vakáció és a pihenés ideje. Hosszú még az év, így nem árt egy kis feltöltődés! A pihenés azonban nem csak utazást vagy a tengerparti sétákat jelentheti, sokkal inkább a kikapcsolódás és a relaxáció ideje.

Kinek mit jelent a pihenés?

Először is tisztáznunk kell, pontosan mit is jelent az a kifejezés, hogy pihenés. Alapvetően a pihenés szót hallva leggyakrabban egy kényelmes ágy vagy egy csábító tengerparti nyaralás jut eszünkbe, azonban a pihenés ennél sokkal többet jelent és sokkal pontosabban definiálható. A pihenés tulajdonképpen nem más, mint az agyunk „kikapcsolása” valamilyen módon, nem véletlen, hogy a pihenés szó mellé leggyakrabban a kikapcsolódás kifejezést társítják.

A pihenés formái

A pihenés lehet aktív vagy passzív.

Mi a különbség a kettő között?

A passzív pihenés az, amire a pihenés szó hallatán elsőre mindenki gondol. Hanyatt fekvés a homokon, csendes szundikálás délután a hűvös szobában, piknikezés a szabadban.  A passzív pihenés ideje alatt jó esetben nem foglalkozunk az élet nagy dolgainak megoldásával, nem keresünk azonnali válaszokat régóta húzódó problémákra, egyszerűen csak élvezzük a kikapcsolódást. Azonban bizonyos esetekben ez van, akinek igencsak a nehezére esik. Például ha hosszú heteken, hónapokon keresztül folyamatos stressz ér – ez lehet akár munkahelyi, akár magánéleti stressz – akkor az embernek nem olyan egyszerű „lekapcsolni” az agyát pihenés közben. Ezért ha úgy érzed, hogy a passzív pihenés során valójában folyamatosan pörög az agyad valamilyen megoldandó problémán, akkor feltétlenül javasoljuk az aktív pihenést. Aktív pihenés esetén az agyunk nem áll meg, éppen ellenkezőleg! Olyan dolgokon agyalunk, amik számunkra élvezetesek, valóban kikapcsolnak, gyakorlatilag – ha egy kis időre is, de – elfeledtetik velünk az éppen aktuális problémákat. Az aktív pihenésnek a lényege: tegyük le a gondokat és fókuszáljunk csak a kellemes dolgokra, hogy kicsit felszabadulhassunk.

Néhány tipp az aktív pihenéshez:

  1. Olvass! Vedd elő a kedvenc könyvedet és merülj el benne! A könnyen emészthető, vagy éppen az érdekes fordulatokkal tarkított történetek – attól függően, mi áll közelebb az ízlésvilágodhoz – kellőképpen kikapcsolnak és ez a tökéletesek pihenés alapja.
  2. Kirándulj! Lankás domboldal, madárcsicsergős erdő, csobogó patakpart… Ha nincs időd elmenni egy hosszú szabadságra, keresd meg a legközelebbi kirándulóhelyet – lehetőség szerint valami kevésbé ismert, nem tömegek által látogatott helyet – és tégy egy kellemes sétát, vagy kövess egy rövidebb túraútvonalat. A természetben eltöltött idő az egyik legjobb pihenés, mert a séta vagy éppen a túra közben tökéletesen el tudsz vonatkoztatni a munkahelyi gondoktól, magánéleti problémáktól.
  3. Légy kreatív! Fess, rajzolj vagy rakj össze egy makettházikót. A lényeg, hogy valóban élvezd, amit csinálsz és csak arra koncentrálj!
  4. Írj! De csak akkor, ha könnyen megy. Nem az a cél, hogy kiírd magadból a problémákat. A cél az, hogy amíg megfogalmazol egy kis versikét vagy egy kitalált történetet, addig kicsit kilépsz a napi rutinodból.
  5. Sportolj! Végezz olyan testmozgást, amit a leginkább a magadénak érzel. A sport szintén segít a fókuszt egy pontra helyezni: magára a mozgásra, a mozgás örömére, így könnyebben le tudod tenni a nap fáradalmait.

A pihenés élettani hatása

A pihenés hatása az egészségre

Mi történik az agyunkban a pihenés hatására? Passzív pihenés esetén egyszerűen elkezdjük elengedni a gondokat és csak azzal foglalkozhatunk, hogy „végre nyugalom van”. Azonban ha azért kell a pihenés, mert hosszú ideje folyamatosan stresszhatás ér, akkor előfordulhat, hogy a passzív pihenés nem sokat ér, mert amint szeretnénk kikapcsolódni, azonnal előbújnak a negatív gondolatok és teljesen meggátolják a pihenésünket. Ez esetben az aktív pihenés az, amire szükségünk lehet. Az aktív pihenés során mindig olyan tevékenységet válasszunk, ami számunkra koncentrációt igényel. De ügyeljünk arra, hogy a pihenés során nem leterhelni akarjuk az agyunkat, hanem éppen ellenkezőleg: kikapcsolni! Amikor koncentrálunk valamire, a koncentráció többek között egy úgynevezett noradrenalin hormon termelésére készteti a szervezetünket, amely azért hasznos, mert a vér adrenalin szintjét csökkenti, ami a túlzott stresszhatás miatt hosszútávon megnövekedhet. Éppen ezért játszik fontos szerepet az aktív pihenés például a pánikrohamok kezelésében is.

 

A pihenés hiányának következményei

Amennyiben „hiperaktív” üzemmódot veszünk fel és folyamatosan megállás és pihenés nélkül igyekszünk teljesíteni, úgy annak előbb-utóbb a szervezetünk látja kárát. Amint az előbb már szó volt róla, a folyamatos stressz hatására a vérben megnő az adrenalinszint és mivel a testünk úgy érzékeli, hogy folyamatosan készenlétben kell állnunk, így a megnövekedett adrenalinszint stabilizálódik. A megállás nélküli pörgés pontosan olyan hatással van a szervezetünkre, mint a stressz! Ennek eredményeképpen folyamatosan fáradékonyak leszünk, a munkában nem leszünk kellőképpen hatékonyak és a magánéletben akaratlanul is elhanyagoljuk a szeretteinket – hiszen az energiánk nem végtelen. Ahhoz, hogy egészségesen élhessünk, időről időre fel kell tölteni az energiakészletünket, amihez a pihenés elengedhetetlen.

Lehet-e káros hatása a pihenésnek?

Ha a pihenés valóban pihenés és nem egész napos „nincs kedvem semmihez ezért ki sem mozdulok itthonról” jellegű lustálkodás, akkor természetesen semmilyen káros hatása nincs, nem tudjuk magunkat „túlpihenni”. 🙂 Azonban ha a pihenést azonosítjuk az egész napos ágyban fekvéssel és alvással, akkor annak már lehetnek káros hatásai. Amennyiben borongós, szomorú hangulatban vagyunk hosszú időn keresztül, netalántán depresszióba esünk, úgy a pihenés önmagában nem lesz erre gyógyír! Fontos különbséget tenni a több hétig tartó, rosszkedv miatti világtól elvonulás és a tényleges pihenés között. A pihenés, ahogyan maga a neve is mutatja, valóban pihentető. Míg a rosszkedv miatti bezárkózás, netán egész nap ágyban fekvés már nem egyenlő a pihenéssel! Ezért igyekezzünk szem előtt tartani és mérlegelni: amikor úgy érezzük, hogy pihenésre van szükségünk, mihamarabb tegyünk eleget a szervezetünk kívánságának és ne hagyjuk, hogy krónikus fáradtság, levertség legyen rajtunk úrrá, előzzük meg a problémát és bánjunk kellően a szervezetünkkel, ne akarjunk mindenáron világot megváltani és a határainkat feszegetni a munkatempóval vagy a problémák megoldása során, mert az hosszútávon jóra nem vezet.

Összességében elmondhatjuk, hogy a pihenés alapvető szükséglet még a legtöbbet dolgozó, legjobb problémamegoldó és a legerősebb/legbátrabb hősöknek is!

Kérjük, támogass bennünket egy megosztással!

Vissza az oldal tetejére

Kövesd Facebook oldalunkat,
értesülj elsőként friss cikkeinkről!