Sok nő tapasztalja nap mint nap, hogy az élet menedzselése igazi zsonglőrmutatvány. A család időbeosztása, a gyerekek programjai, a háztartás zökkenőmentes működtetése – és mindemellett ott van a munka is.
Mind olyan feladat, amely mögött komoly tervezés, előrelátás és gyors problémamegoldás áll, és persze emberek, akiknek a rendszer működtetése a vállán nyugszik, ami Magyarországon még mindig sok családnál egy egyszemélyes hadsereg: az anya.
A vállalatoknál – jó esetben – a napi üzletmenet terve megoszlik munkatársak, eszközök és szoftverek között, viszont ezek közül bármikor kieshet vagy csak más utakat kereshet egy elem. Ezért is fontos az ITSecure BCP, azaz üzletfolytonossági tervezés szolgáltatása, amit az alábbiakban részletesebben is bemutatunk.
Mi az a BCP?
Az üzletfolytonossági tervezés, avagy angol nevén Business Continuity Planning (BCP) egy olyan stratégiai tervezési folyamat, amelynek célja, hogy egy szervezet működése egy váratlan esemény – például természeti katasztrófa, kibertámadás, betegség vagy technikai meghibásodás – esetén is fennmaradjon, illetve minél gyorsabban kikeveredjen a krízishelyzetből. A BCP megtervezi, miként lehet minimalizálni a kieséseket, védeni az erőforrásokat, és biztosítani az ügyfelek kiszolgálását még nehéz körülmények között is.
Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a cég előre átgondolja és dokumentálja, mi történjen, ha például leáll az informatikai rendszer, elérhetetlenné válik egy telephely, vagy egy kulcsember valamiért hirtelen kiesik a folyamatokból. A terv része lehet az alternatív munkavégzési helyek kialakítása, a távoli munkavégzés lehetősége, vagy a kritikus beszállítókkal kapcsolatos kockázatok kezelése.
Miért hasznos egy üzletfolytonossági terv?
Egy jól megtervezett BCP nemcsak válsághelyzetekben nyújt biztonságot, hanem már a létrehozásával is értéket teremt. Egyrészt segít átgondolni a teendőket, így könnyen elkerülhető a cégen belüli pánik válsághelyzetekben.
Ha egy cég megbízhatóan működik vészhelyzet idején is, az ügyfelek lojalitása megerősödik, így a BCP az ügyfélbizalomra is hatással van, ezért a meglétét érdemes lehet kommunikálni is feléjük.
A BCP segítségével nem kell magas kockázatot jelentő ad-hoc döntésekre szorítkozni, hiszen a vészhelyzeti lépések előre megtervezettek.
Milyen helyzetekben lép életbe?
Valójában sokkal gyakrabban hasznos lehet, mint hinnénk. Nemcsak természeti katasztrófák vagy súlyos kibertámadások idején, hanem hétköznapi esetekben is komoly segítséget nyújthat. Hiszen egy szerver vagy maga az internetszolgáltatás leállhat, illetve egy kulcspozíciót betöltő alkalmazott is megbetegedhet, hirtelen távozhat, de akár egy járványhelyzet is kialakulhat, mint sajnos nem is rég tapasztaltuk.
Éppen ezért a BCP nemcsak nagy cégek számára lehet hasznos, hanem kisebb vállalkozásoknál is a túlélés záloga lehet.