A NewLine kiadó gondozásában megjelent duológia, Az írisz emlékei és Az írisz áldozata, gyorsan a fantasy rajongók kedvencévé vált. Ez a két könyv egybefonódó történetet mesél el, amely a kaland, a romantika és a dráma világába repíti az olvasókat. A szerzővel kutattuk a népszerűség okát.
Az írisz emlékei: a világfelépítés mesterműve
Az első kötet, Az írisz emlékei, a 16 éves, amnéziás Cylia történetét követi, aki barátaival együtt egy másik világba utazik, hogy felkutassa múltját. Cylia a Kegyelem Földjén ébred rá, hogy valójában egy királyi család leszármazottja, egy hercegnő, aki párban uralkodó királyok örökségét hordozza. A világfelépítés és a karakterek bemutatása ebben a kötetben kap hangsúlyt. Itt ismerjük meg Cylia társát, Keint, aki különleges helyet foglal el a történetben, romantikus szálakat szőve a cselekménybe.
Ez a rész tele van varázslatos helyszínekkel, lenyűgöző tájakkal, és olyan misztikus elemekkel, amelyek magával ragadják az olvasót. A szerző mesterien építi fel a Kegyelem Földjét, ahol minden apró részlet a történet része, és az olvasók szinte érezhetik a varázslatot a lapokon.
Az írisz áldozata: sötétség és dráma mélységei
A második kötet, Az írisz áldozata sötétebb és komolyabb hangvételt üt meg. A történet a Hitetlenek Birodalmában folytatódik, ahova Cyliát és Keint elhurcolják. Itt már nemcsak a múlt titkai derülnek ki, hanem a szereplők közti feszültségek is felszínre törnek. A főgonosz, Solo, Cylia bátyja központi szerepet kap a történetben, és az ő személyes játszmái adják a kötet fő konfliktusát.
Ez a kötet nagy hangsúlyt fektet a karakterek fejlődésére. Cylia és Kein sokat érnek, érettebbé válnak, és megértik, hogy csak együtt képesek szembenézni a kihívásokkal. A könyv bemutatja, hogy a szeretet, a megbocsátás és a hit hogyan képesek segíteni átvészelni a legnehezebb időket is. Az áldozatok, melyeket meghoznak, keserédesek, de mindig ott rejtőzik bennük a remény szikrája.
Interjú a szerzővel
Hogyan született meg az ötlet Az írisz emlékei és Az írisz áldozata megírására? Mi inspirált téged?
A duológia alapötlete tinédzserkoromban született meg. Akkoriban sok ifjúsági regényt olvastam, és szerettem volna egy velem hasonló korú lányról írni, aki amnéziával küzd. A történet alapkoncepciója egy párhuzamos világ létezése volt, ahová a főszereplő lány átutazik, hogy kiderítse elfeledett múltját. Így eszmél rá, hogy ő egy királyi család leszármazottja, egy hercegnő, ahol a királyok párban uralkodnak.
Milyen kutatómunkát végeztél a könyvek írása előtt és közben? Volt valamilyen különleges forrás, ami segített a világépítésben?
A párhuzamos világ kialakításakor sokat olvastam égitestekről, főleg a Holdról. Ez az égitest nagy szerepet kap a duológiában megjelenő hitvilágban is. A karakterek neveinek kitalálásakor már másféle könyveket vettem kézbe; növény- és ásványhatározókat. Ezek után talán nem meglepő, hogy a regényeim fő karakterei latin virág- és ásványneveket kaptak.
Cylia karaktere nagyon komplex, és fejlődik a történet során. Honnan merítettél ihletet a karakteréhez?
A főkarakter esetében szerettem volna egy hétköznapi lányról írni, aki átkerül egy teljesen új közegbe, kultúrába. Úgy gondolom, ha a valóságban valakivel hasonló történne, elveszettnek és összezavarodottnak érezné magát. Cylián keresztül először ezt az érzést szerettem volna közvetíteni, aztán persze már a karakterfejlődésre koncentráltam. Ahogy kitárul a világ, Cylia úgy válik egyre önállóbbá és magabiztosabbá. Nagyon sok megpróbáltatáson kell keresztülmennie. Az események erős, áldozatkész személyiséggé kovácsolják. Az első kötetben Cylia még csak keresi, míg a másodikban már meg is találja önmagát.
Kein és Cylia kapcsolata központi szerepet játszik a történetben. Mi volt a legnagyobb kihívás számodra a romantikus szál megírásában?
A duológia egyik fő eleme a Kapcsolat, mely egy lelki kötelék a két uralkodói ház tagjai közt. Cylia és Kein társai egymásnak, átérzik egymás érzéseit, közös az életük és a haláluk. Ez a kötelék annál erősebb, minél jobban szeretik egymást, bár ez nem jár romantikus érzelmekkel. Ettől függetlenül Cylia és Kein a kezdetektől fogva gyengéd érzelmeket táplálnak egymás iránt. A bukkanókkal teli úton hol eltávolodnak, hol közelebb kerülnek egymáshoz. A legnagyobb kihívást az érzelmi zökkenők megírása jelentette számomra.
Solo karaktere mint főgonosz és Cylia bátyja, nagyon érdekes fordulat. Hogyan alakult ki az ő karaktere és motivációi?
Mindig is kedveltem az ellentmondásos karaktereket, a saját regényemben is szerettem volna egyet. Solo a jóból rosszá vált karakter. Általánosságban a főgonoszok távol állnak a főszereplőtől, de én pont azt szerettem volna, hogy minél közelebb legyen hozzá. Így vált Solo Cylia bátyjává, ezzel pedig adottá vált a drámai hangulat, főleg a második kötetben.
Az áldozat és a megbocsátás témája végigkíséri a duológiát. Miért tartottad fontosnak, hogy ezek a témák hangsúlyosak legyenek a történetben? Nehéz megbocsátani, másért áldozatot hozni pedig még nehezebb. Cylia karakterfejlődéséhez hozzátartozott mindkét cselekedet, ezzel szerettem volna egyfajta példát felmutatni.
A második rész sokkal sötétebb hangvételű. Miért döntöttél úgy, hogy ezt az irányt választod a történet folytatásában?
Az első kötet egy utópisztikus ország bemutatására koncentrál, ott ismerjük meg a fő karaktereket és motivációkat. A második már egy komorabb országban játszódik, ahova a főszereplőt és a társát elhurcolják. Itt már jóval nagyobb szerepet kap a miértek megértése, a titkok felfedése, illetve a Cylia, Kein és Solo közti játszma. Az események megkövetelték a sötétebb hangvételt.
Milyen üzenetet szeretnél, hogy az olvasók magukkal vigyenek a könyvek elolvasása után?
Remélem, hogy a könyveimmel átadhatok magamból egy darabkát. Nagyon boldog lennék, ha az olvasók a duológia befejezése után azt érezhetnék, hogy még a legsötétebb pillanatokban is ott rejtőzik a szeretet, a megbocsátás, a hit és a remény.
Hogyan látod a fantasy műfaj jövőjét? Vannak-e olyan trendek vagy változások, amelyeket izgalmasnak találsz?
Úgy vélem, manapság a fantasy egy közkedvelt műfaj, talán ezért sem véletlen, hogy oly sok regény és film születik a zsánerben. A külföldi szerzők (pl.: Sarah J. Maas, J.K Rowling, George R. R. Martin) szerintem erőteljesen formálják a kortárs fantasy irodalmat, és ők nevelik ki a következő fantasy olvasó-, íróközösséget. Minden időszaknak megvoltak, megvannak a maga kiemelkedő regényei, és ez hozza magával a többi hasonló művet, így volt ez a különböző vámpíros regényeknél, vagy a sárkányokról, tündérekről szólóknál is.
Melyik a kedvenc könyved vagy szerződ, aki nagy hatással volt rád íróként?
Sok kedvenc könyvem van, de egy kiemelkedik mind közül. Ez az Úr sötét anyagai trilógia Philip Pullman tollából. Én sem írnék regényt, ha az első részt, Az arany iránytűt anno gyerekként nem láttam volna moziban, és utána nem olvastam volna el a könyvsorozatot. Zseniális alkotásnak tartom, mindenkinek csak ajánlani tudom.
A duológia minden nyitott kérdést megválaszol, és egy kerek, lezárt történetet nyújt az olvasóknak. Az izgalmas cselekmény, a jól kidolgozott karakterek és a gyönyörűen megírt világok miatt ez a sorozat kihagyhatatlan olvasmány a fantasy műfaj minden rajongója számára. Ez a két kötet nemcsak a fiataloknak, hanem minden korosztálynak ajánlott, akik szeretik a jól megírt, érzelmekkel teli történeteket.