Manapság sok autótulajdonos álmodozik arról, hogy járműve teljesítményén javítson, de vajon valóban érdemes-e belefektetni az energiát és a pénzt egy benzinmotor tuningjába?
Te is biztosan hallottál már különféle véleményeket arról, hogy a szívómotor tuning hasznos vagy inkább pénzkidobás. Ahhoz, hogy tisztábban lássunk ebben a kérdésben, érdemes körüljárni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre, ha a kis köbcentis szívómotor teljesítményét kívánjuk növelni.
Hogyan növelhetjük a teljesítményt?
Motoroptimalizálás során leginkább a levegő beáramlásának növelésére helyezik a hangsúlyt. Az optimális eredmény eléréséhez fontos lenne, hogy egy egységnyi idő alatt több levegő jusson a motorba. Ez ideális esetben teljesítménynövekedéshez vezetne. Míg turbó- vagy kompresszoros motoroknál viszonylag egyszerűbb ezt elérni, hiszen ezek a rendszerek nyomásnövekedéssel több levegőt képesek a motorba szállítani, a szívómotorok esetében ez már nagyobb kihívást jelent.
Gyakran merül fel az a kérdés, hogy vajon egy sportlégszűrő vagy direktszűrő segíthet-e ebben. Sajnos a válasz nem mindig kielégítő, hiszen ha a szűk keresztmetszetek, például a szívócsonk vagy szelepek már be vannak határolva, a légszűrő cseréje nem fogja megoldani a problémát. A gyakorlatban sokszor előfordul, hogy a sportlégszűrők nemcsak hatástalanok, de rosszul alkalmazva akár a teljesítményt is ronthatják.
A szoftveres módosítások szerepe
A tuning világában a motorvezérlő szoftver módosítása lehet az, ahol némi potenciálnövekedést érhetünk el. Az, hogy egyáltalán érdemes-e belefogni, attól függ, van-e gyárilag korlátozott teljesítmény a motorban. Bizonyos autók esetében, mint amilyen a Mazda Skyactiv széria is, a gyár eleve többféle teljesítményverziót kínál ugyanabból a motorból, amelyeket szoftveresen limitálnak.
Nem árt odafigyelni arra is, hogy ha bármi módon piszkáljuk az előgyújtást, az olyan módon történjen, hogy elkerüljük a kopogásos égést. A modern gépjárművek rendszerint érzékelőkkel vannak felszerelve, amelyek figyelmeztetik a motorvezérlést a kopogásra, és az intelligens szoftver rögtön visszaveszi a gyújtást. Van, amikor elérhető kis plusz teljesítmény, de ez általában az üzemanyag típusa és minősége függvényében alakul.
Konkrét példák a szívómotor tuningra
A gyakorlatban csupán néhány típus esetén lehet érezhető változásokat elérni szoftveres tuninggal. Ezek többnyire azok az esetek, amikor a motor gyárilag túlságosan le van fojtva. Egy korábbi Mazda 3 2.0 Skyactiv-G esetében például 120 lóerős változatot tudtak fellendíteni 165 lóerős teljesítményre a gyári szoftver feloldásával. Hasonlóan jártak el egy 1.5-ös Skyactiv motorral a Mazda 2 esetében, ahol a teljesítmény különbsége szinte szemmel látható volt.
A nagyobb köbcentis szívómotoros autóknál, mint például egy Porsche Cayman, a hangolás során csak apró különbségek érhetők el. Ennél a példánál maradva a gyári 260 lóerőt 274-re sikerült növelni.