home office időmenedzsment

Hogyan koncentrálj jól home office-ban a munkára

Az elmúlt két évben egyre többen kényszerültek otthoni munkavégzésre és a home office kifejezés mára már talán jobban beleivódott a köztudatba, mint korábban bármikor. A home office rengeteg előnnyel, ugyanakkor legalább ugyanannyi hátránnyal is jár. Egy irodában könnyű odafigyelni a munkára, hiszen nincs különösebb zavaró tényező, ami elvonná a figyelmünket.

Otthon ugyanakkor számtalan tényező van, amit bár szeretnénk, valójában nagyon nehezen tudunk figyelmen kívül hagyni. A lakás takarítása, a főzés, a napi ház körüli munkák mindig ott vannak, a gyerekek ha hazaérnek, segítünk a lecke megírásában, majd kivisszük a szemetet, megetetjük a kutyát, és mindezt időkorlát nélkül, hiszen „otthon vagyunk, ráérünk mindenre is … vagy talán mégsem?”

Az alábbiakban hoztunk neked néhány tippet, amelyet ha megfogadsz, sokkal könnyebben tudsz majd az otthoni munkavégzésre koncentrálni, nem csúszol el a határidőkkel és nem érzed majd azt, hogy úgy pörögnek egymás után a napok, hogy közben alig haladsz előre.

Tarts szigorú munkaidőt, szünetek beiktatásával

Ha home office-ban dolgozunk, előfordulhat, hogy egy-egy esősebb, kedvetlenebb napon tovább alszunk, kicsit később ülünk a laptop mellé, a levelek átolvasását is olyan tempóban végezzük, hogy egy csiga hozzánk képest száguldó versenyautó. De ha rászoktatod magad a minden nap pontosan 8 vagy esetleg 9 órai munkakezdésre, hatékonyabban tudsz figyelni. Ügyelj arra, hogy minden este időben feküdj le, hogy reggel kipihenten ébredhess és hatékony munkavégzéssel kezdhesd a délelőttöt. Óránként tarts 10 perc szünetet, állj fel, járkálj egy kicsit a lakásban, hogy a végtagjaid ne tudjanak elnehezülni, elgémberedni.  Ha sokáig egy pozícióban tartod a fejed, a nyakad és az izmaid nem mozognak – például a monitor egész napos nézése közben – estére könnyen megfájdulhat  a nyakad és a fejed is. Figyelj arra, hogy a 10 perces szünetekben NE kezdj el takarítani, mosogatni, porszívózni, vagy bármilyen hosszadalmasabb munka egy-egy részét elvégezni, hanem koncentrálj csak a pihenésre, kicsit ürítsd ki az agyad, hogy utána hatékonyabban tudj dolgozni. Úgy, ahogy a munkakezdésnek, úgy a munkaidő végének is szabj egy határt. Igyekezz napi 8 óránál többet ne dolgozni, mert a 8 órát meghaladó szellemi munkavégzés nemcsak az agyat és a szemet terheli meg, de valójában 8 órát követően már te magad sem vagy képes olyan hatékonyságra, hiszen a fáradtság erősebb, mint az akarat.

kávészünet

Ne hagyj félbe munkafolyamatokat

Számtalanszor előfordul, hogy megnyitunk egy-egy emailt, elolvassuk például kávézás közben és félretesszük azzal a gondolattal, hogy „majd válaszolok” vagy „mindjárt elintézem, csak még előtte ezt és ezt megcsinálom”. Ezzel az a probléma, hogy csak a megoldandó feladatokat halmozzuk egymásra, amitől frusztráltak leszünk, ráadásul egyre több mindent kell észben tartanunk, ami csak lefárasztja az elménket. A megoldás: szánjunk külön időt az emailek átolvasására vagy a telefonhívások elintézésére. Jelöljük ki azt az időszakát a munkaidőnek, amikor csak ezekkel foglalkozunk és ha megnyitottunk egy emailt, lehetőség szerint azonnal válaszoljunk rá, zárjuk le a kérdést vagy éppen tegyük fel a szükséges, megválaszolandó kérdéseket a partnernek vagy a munkatársainknak. Ne halogassuk az emailezést és a telefonhívásokat, mert csak zűrzavart okoz a munkarendünkben.

Az a fránya multitasking: próbáld elkerülni

A multitasking, vagyis a több munkafolyamat egyszerre történő elvégzése mostanában igen népszerű dolog. Azonban jó, ha tudod, hogy ez kifejezetten megterhelő az agyunk számára, nem véletlen, hogy nagyon hamar ki tudunk fáradni és egy-egy ilyen nap után zombi-üzemmódban érezzük magunkat estére. Kutatások kimutatták, hogy amikor azt gondoljuk, egyszerre több dologra is figyelünk, valójában nem egészen ez történik. Az agyunk nem tud több dologra egyszerre jól fókuszálni, hanem rendkívül gyorsan vált a különböző feladatok között. Ennek eredményeképpen azt érzékeljük, hogy mindent egyszerre csinálunk, pedig valójában csak tik-takban jár a figyelmünk oda-vissza. Ha megteheted, ne végezz egyszerre több feladatot, hanem oszd be a feladataidat egymás után és sorban haladj a folyamatokkal. Egyébként ebben nagy segítségedre lehet egy feladatlista, amelyet a nap elején vagy az előző nap végén elkészítesz. Így feladatról feladatra tudsz haladni, pipálod a listádat és mindig látod, mennyi elvégzendő munka van mg aznapra és milyen folyamatokkal vagy már teljesen készen.

multitasking

És végül, de nem utolsó sorban: szabj határokat

A határok kiszabása mindig kényes dolog, főleg, ha munkáról van szó. A főnökség sokszor sajnos előszeretettel halmoz olyan mennyiségű elvégzendő feladatot a munkavállalóra, ami finoman szólva is irreális. Ha úgy érzed, hogy túlságosan sok feladattal halmoztak el vagy lassan már két ember munkáját végzed, ne félj a főnökség felé ezt finoman, de nyíltan kommunikálni. Észérvekre alapozva beszélgess el a főnököddel és vázold fel neki, hogy mik azok a munkafolyamatok, amelyekkel egy nap alatt reálisan végezni tudsz. Tudom, hogy ez rendkívül meseszerűen hangzik, de a jó munkahely egyik ismérve az, hogy munkatársként kezelnek, nem pedig robotként. Ha e sorokat olvasva biztos vagy abban, hogy a főnököddel ezt soha nem tudnád megbeszélni vagy korábban már próbáltad, de süket fülekre találtál, akkor az a helyzet, hogy bármennyire is rémisztőnek hangzik, ideje új állás után nézni. Bár ezt kijelenteni sokkal könnyebb, mint véghezvinni, mindig gondolj arra, hogy a testi és a lelki egészséged sokkal fontosabb, minthogy robotként dolgozva kockára tedd azt.

Kérjük, támogass bennünket egy megosztással!

Vissza az oldal tetejére